Besøk i "solens land"

Japan-tur våren 2007

Vi fire ankom Tokyo kl.11.55 søndag den 22.04.07.  Turen hit gikk fint, bortsett fra lange køer ved flere kontroller på Heathrow. (Gruer oss nesten til hjemreisen via Heathrow). Vi hadde 2½ time til gode fra vi ankom til vi skulle reise, og var fremme ved Japan-flyet 20 minutter før vi skulle lette! Alle 4 fikk sove noe, se noen filmer og lese litt på den, totalt sett, 15 timer lange turen på flyet.

Tok toget fra Narita flyplasen, utenfor Tokyo, inn til sentrum, og taxi fra stasjonen til hotellet i Ueno. Små men koselige rom. Trasket rundt i gatene ved hotellet, var innom butikker, også en dyrebutikk der vi kunne få kjøpt små valper som lå i glassbur. Gikk en rundtur i Ueno-parken, der vi så statuen av den siste samurai-krigeren ”Saigo”. Spiste middag på en italiensk restaurant, der vi fikk være tilskuere til et japansk forlovelsesselskap.  Litt av en opplevelse! Godt å ta tidlig kvelden etter en lang dag, og reisen helt hjemmefra.

23.04.

Etter frokost tok vi toget til Shibuya-stasjonen der vi så statuen av Hachiko + dekorasjoner på vegger og historien om hunden.  Fant en liten kaffè der vi fikk kaffe og deilig kake. Noe som Dag må bli vant ved er å stå på avmerkede ”Smoking Area” når røykelysten trenger på! Etterpå tilbake til hotellet en tur, før vi tok bena fatt og gikk til Asakusa. Ett gammelt handelsområde i byen, med boder fyll av nyttige og unyttige saker. Vi handlet Akita halsbånd og leiebånd av han som lager de. Vi fikk også være med og se hvordan det gjøres, ett håndverk av høy kvalitet. Det ble shopping av både sko og lommeur, gaver og andre småting.  Lunsj på en liten japansk restaurant ble det også. Da vi utpå kvelden forlot Asakusa’s handleområde møtte i 2 jenter fra Asker. Var det noen som sa nordmenn over alt! Avsluttet en lang dag på et spisested i nærheten av hotellet med en pizza og pils.

24.04.

Vi forlot hotellet tidlig for å ta Shinkansen (”silver bullett train” som går i 300 km/t!) til Kyoto, en tur på 2t.45min. Vi bor på Rhino Hotel, har store fine rom. Ordnet med bagasjen, skiftet litt klær før vi skulle innta byen!  Brukte Kyoto stasjon som utgangspunkt for turen. Var innom ett tempel, før vi ruslet videre inn mot sentrum. Innom en bokhandel i 5 etasjer, bakgater med fiskehandlere, mm. Jammen er det mye å se og mange inntrykk å fordøye. Fant en koselig restaurant der vi nøt en bedre middag, som en fin avslutting på dagen.

25.04.

Tidlig til frokost i dag. Vi har meldt oss på en heldags sightseeingtur i Kyoto. Flere templer, Keiserpalasset, det gyldene tempelet, mm. Lunsj på Kyoto Håndverkssenter, der vi også fikk laget våre kennelnavn med japanske tegn som stempler! Det siste templet vi besøkte Kiyo-mizu templet fra 1600-tallet som ligger plassert høyt oppå berget på påler. Der var det også en ønskekilde som sies kunne oppfylle dine ønskninger. Dette måtte vi prøve og selvfølgelig skulle det bøtteregna da! Men det gikk bra, vi krympet ikke... Var tilbake på hotellet kl.17.30, spiste middag her i dag. Mange inntrykk skal fordøyes etter dagens rundtur.  Nå koser vi oss her på rommene.

26.04.

Vi tar Shinkansen til Hiroshima. Vandrer rundt i minneparken, besøker A-Bomb senteret og er også ved ruinene av den eneste store bygningen som står igjen etter bombingen. En sterk opplevelse for oss alle 4.

Tok så toget opp til Okayama, der vi ble hentet på stasjonen av en Akita-oppdretter som vi skal besøke på veien tilbake til Kyoto. Først var vi hjemme hos ham og hilste på familien hans og så noen av hans hunder og valper. Fikk servert grønn te og pratet hund (litt japansk, litt engelsk og mye gestikulering). Deretter kjørte de oss på en rundtur til 3 andre kenneler: flere hunder og mye fotografering. Vi ble så tatt med på sightseeingtur til ett enormt brokompleks for tog og biler mellom øyene Honshu, Shikoku og Kyushu. Ved knutepunktet var det anlagt en park med informasjon om byggverket og med en restaurant der vi ble invitert på middag av våre verter.

Vel tilbake i Kyoto og etter en lang dag på farten var det deilig å krype til køys den kvelden!!

27.04.

Var på toppen av Kyoto Tower denne formiddagen. Ett utsiktstårn over byen og omlandet. Vi var 100m over bakken, en fantastisk utsikt. Byvandring i overbygde handlegater med masse forskjellige butikker. Utrolig hva man kan få kjøpt for penger. Spiste kjøtt og grønnsaker som vi stekte selve ved bordet, spennende mat!

28.04.

Turen vår går videre, denne dagen reiser vi til Nikko med Shinkansen. Etter å ha sjekket inn på vårt hotell, gikk vi en tur langs med elven med en kjempestor samling av Buddha statuer i stein ikledde røde luer og halstørkle. Siden var det middag. Denne kvelden Sukiyaki, japanernes nasjonalrett.  Etter en lang reisedag var det godt å ta horisontalen på senga.

29.04.

Besøkte Toshogu tempelet denne formiddagen. Ett enormt stort område, med mange små og store templer omgitt av digre sedertrær og med en overdådig inngangsportal. Øverst lå Taiyuin, hvor Tokugawa leyasu (som samlede Japan og stengte det for omverden i 250 år) ligger begravet. Utrulig flotte utskjæringer i sterke farger og gull på byggingene. Masse inntrykk, som det nok tar tid å fordøye!  Etter lunsj i Nikko tok vi bena fatt. Skulle opp til Jacko Falls, en stor foss ett stykke opp i fjellsiden. Gikk 2 km i bratt terreng, så vi var litt andpustne da vi kom fram. Godt å komme ut i naturen litt også etter så mye kultur som vi fikk med oss inne på tempelområdet. Avsluttet med middag på byen den kvelden.

30.04.

Ny tur med Shinkansen, denne dagen til Morioka. Derfra videre med buss til Odate og Shuhoku Hotel. Vi har fått rom i 8. etasje så vi har panoramautsikt over byen. Etter innsjekking tok vi oss en runde i byen.  Var bortom parken der AKIHO utstillingen den 3.mai skal være, på Akita museèt (må besøke det igjen i morgen, var stengt i dag). Gikk så til stasjonen der bl.a. statuen av Hachiko står. Der ble det selvfølgelig fotografering og filming. Gikk tilbake til hotellet og ble nesten overveldede av alt med Akita på vei tilbake; kumlokk, statuer på bruer, skilter - også på politistasjonen, og malte Akitaer på bussene. Middag på restauranten i 12 etasje på hotellet. Her var det pent antrekk som gjaldt!  Fikk servert nydelig mat, og vi koste oss og slappet av etter nok en dag i Japan.

Sa faktisk på toget i dag at vi følte vi hadde vært her så lenge.  Kanskje ikke så rart, for vi har fartet mye rundt. Ingen treginger om morgenen vi nei!

01.05.07

Etter frokost gikk vi til Akita-museet, som ligger like ved hotellet vårt.  Rasens historie, i bilder, tekst og film. Tok oss god tid der. Tok så taxi til Hachikos fødested litt utenfor byen. En nydelig japansk hage, med bonzaitrær, blomster, og mange steinfigurer av Akitaer.  Det ble også en tur til et Shrine (tempel) over en annen trofast Akita - Shiro. Dagen avsluttes med middag på hotellets restaurant.

02.05.07

Regnvær i dag. Så istedenfor å ta turen nordover for å se på kirsebærblomstringen, ble det tur til en gammel gruve i Osarizawa som har vært i drift 1200 år (nedlagt 1978) og var 700 km lang. Her har det vært utvinning av gull, kobber, sølv, malm, kvarts, og andre mineraler.  Et museum var det her også, og selvfølgelig en suvenirbutikk. (Men det er ikke alltid vi handler!). Miki, vår kontaktperson her på hotellet, ble med oss på tur etter jobben. Vi var invitert til Aomori for å treffe oppdretterne vi gjestet i Okayama. Det ble fotografering av hunder før vi ble invitert inn til te og mat. Greit at vi hadde med Miki med på denne turen, hun hjalp oss virkelig med språket. Hun har bodd i USA i 1 1/2 år.  Koste oss med vin på rommet etterpå.

03.05.07

Den store utstillingsdagen i dag, overskyet men bra temperatur. Vi spiste tidlig frokost og kunne se ned på utstillingsområdet fra restauranten. Den 17.e AKIHO DOG SHOW startet kl. 0900, og kl. 1600 var 180 hunder blitt bedømt og plassert. Veldig mange herlige hunder av bra størrelse, mentalt sett, med bra farger, kraftig beinstamme, velkroppede og med utmerkede uttrykk.
Til å begynne med virket det noe kaotisk på oss da det var seks utstillingsringer samt fullt av fotografer, ringpersonell (disse plukkede opp etter hundene i sin ring og var med og åpnede kjeftene på hundene for dommeren skulle nesten se helt ned i drøvelen for å sjekke alle tennene og se etter flekker på tungene) og dommere inne i ringen, men vi var heldige og traff oppdretteren til Inger-Karin’s ”Kaori”, Patrice Zeller, som forklarte oss litt om hva som skjedde.
Det var en hannhund side og en tispe side. Hver side var delt inn i tre ringer og Akitaene kunne stilles ut, uansett rekkefølge i sin tildelte ring. Første delen av utstillingen, før lunsjen, var kvalitetsbedømning. Etter lunsj ble samtlige Akitaer som hadde fått excellent, plassert i respektive klasse, uansett hvor mange som var i ringen, og det ble gjort demokratisk av de 7 dommerne (6 + 1 hoveddommer, Mr. Cato-san). I år ble det 5 Meiyosho tittel-vinnere (den høyeste tittelen som kun de som tidligere plassert seg på Akiho utstillinger og var over 3 år gamle kan konkurrere om). Vi har selvfølgelig tatt en masse bilder i dag.

Nå er det snart middagstid her, 7 t. før dere.  Blir nok restauranten i 12. etasjen i dag også.  I morgen blir det buss tilbake til Morioka og Shinkansen videre til Tokyo.  Der skal vi være til søndag.  Skal bo på samme hotell som sist, men denne gang på "Japanese rooms".  Det skal bli artig!!!!!

4.5.

Toget inn til Tokyo sentrum i dag, det er varmt og disig. Vi tilbringer noen timer i parken ved Keiserpalasset. En imponerende park med klipte hekker og prydbusker, flotte blomsterbed, autoritære vakter, museèr og masse turister.  Selv om vi ikke kunne se selve palasset (det må søkes om dette) fikk vi masse info fra brosjyrer og plakater.

Senere samme dag gikk vi en rundtur fra hotellet. En 6-felts vei inn mot sentrum av Tokyo var omgjort til "gågate"!  Vi gikk som "sild i tønne", musikken drønnet mot oss fra alle elektrobutikkene og gatemusikanter. Dette er vel en side av Japan vi har hørt om, så det var gøy å få oppleve det også.

Denne kvelden fant vi en "amerikansk" restaurant. 2 lykkelige gutter fikk sine STORE etterlengtede biffer!

Vi opplevde mye i SOLENS land.  Kirsebærblomstringen fulgte oss fra Kyoto, via Nikko og opp til Odate. En blandning av tradisjoner og modernt samfunn. Japanerne er gjestfrie og blide, hjelpsomme og høflige. Det er velorganisert, rent og velstelt, ingen søppel i gatene der nei... Priser på overnatting, mat, aktiviteter og transport var ikke så høye som vi var blitt forespeilet. Overnattingene og shopping, overkommelige priser der også.  Det ble nye kameraer og skjorter, smykker, sko og klær!!!

Så derfor kan vi anbefale en tur til dette spennende landet.  Kanskje blir det en tur til, hvem vet.....

Ønsker dere alle en herlig sommer.
Mange hilsener fra
Inger-Karin og Arvid Helander,
Britt Nyberg og Dag Rune Egge.

Din overskrift

Nyeste kommentarer

17.10 | 17:46

Håpe februar 2023

15.10 | 19:30

Hei! Når er neste kull planlagt? :)

15.11 | 11:50

Nei, det har vi ikke

15.11 | 09:12

Hei, har du planlagt noe kull våren 2022?